Tuesday, February 23, 2010

Perkhidmatan Pesawat MIG-29N Akan Diteruskan

TUDM Mig-29N, kekal untuk 5 tahun lagi (foto:Malaysian Militer)


Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan menimbang untuk mengekalkan perkhidmatan pesawat pejuang itu atas beberapa faktor, antara lain keadaan ekonomi negara yang belum pulih sepenuhnya.


Sebelum ini, kerajaan merancang untuk melupuskan pesawat buatan Russia itu dengan menjual kepada negara ketiga dan menggantikannya dengan pesawat jenis jet pejuang pelbagai fungsi (MRCA).

"Walaupun kita berhasrat untuk mendapatkan pesawat MRCA, tetapi keadaan ekonomi negara belum mengizinkan," katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan ke Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), di sini, pada Selasa.

Selain itu, Ahmad Zahid berkata kementeriannya turut mengambil kira saranan mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya agar pesawat MiG-29N terus digunakan.

Oleh itu, katanya, kemampuan peralatan dalam pesawat berkenaan akan dipertingkatkan mengikut keperluan semasa dengan Aerospace Technique System Corporation Sdn Bhd (ATSC) diberikan tugas melakukan baikpulih dan rombak rawat (MRO).

Katanya, kerajaan sebelum ini dijangka dapat menjimatkan RM260 juta setahun hasil daripada penamatan perkhidmatan pesawat itu pada 31 Dis tahun ini.

Sementara itu, Panglima TUDM, Jen Datuk Seri Rodzali Daud berkata walaupun perkhidmatan pesawat itu akan diteruskan tetapi ia hanya melibatkan 10 pesawat daripada 16 keseluruhannya.

"Bukan semua akan diterbangkan semula, sesetengah daripadanya telahpun dilucutkan tauliah," katanya.

Sempena lawatan itu, Ahmad Zahid membuat tinjauan udara selama 45 minit dari Kuantan ke Dungun, Terengganu, dengan menaiki pesawat jenis BAE Hawk 108 yang dipandu oleh juruterbang Kol. Azhari Mohd Yusof dengan diiringi sebuah lagi pesawat sama dan dua pesawat MiG-29N.

-- Bernama

Friday, February 19, 2010

Kerosakan kapal selam pertama negara sudah diperbaiki


Kerosakan pada sistem saluran air bertekanan tinggi pada kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman sudah diperbaiki sepenuhnya.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan bahawa kapal selam itu sudah boleh menyelam semula semalam bagi memulakan ujian perairan tropika pertamanya sejak tiba ke tanah air pada 3 September tahun lalu.

"Pihak pembekal yang membaiki kerosakan itu mengesahkan ia sudah dibaiki.

''Bahkan, saya dijemput untuk menyertai anak kapal itu menyelam pada Isnin ini bagi membuktikan KD Tunku Abdul Rahman bersedia untuk sebarang operasi," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan majlis Sambutan Maal Hijrah Peringkat Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Wisma Pertahanan di sini hari ini.

Hadir sama Panglima ATM, Tan Sri Azizan Ariffin dan Panglima Tentera Laut, Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.

Mengulas lanjut Ahmad Zahid menjelaskan, proses memperbaiki kerosakan itu tidak melibatkan sebarang kos kerana kapal selam itu masih dalam jaminan syarikat pembuat iaitu DCNS.

"Kita mengakui wujud sedikit masalah tetapi ia bukanlah isu yang patut diperbesarkan kerana kerosakan yang timbul adalah kerosakan mekanikal.

"Bagi sistem persenjataan yang sensitif seperti kapal selam, perkara seperti ini boleh berlaku tetapi yang penting rakyat perlu sedar bahawa kita mempunyai tenaga pakar yang dilantik bagi membaiki semua kerosakan yang berlaku," jelasnya.

Ditanya sama ada kerosakan itu mungkin disebabkan faktor perairan tropika, kerana sebelum ini tiada kerosakan semasa latihan di Perancis, Ahmad Zahid memberitahu, kemungkinan itu tidak boleh dinafikan.

Dalam pada itu, beliau menyelar sesetengah penulis blog yang terlalu ghairah mendedahkan rahsia sulit ketenteraan kepada pihak umum.Menurutnya, pihak tersebut perlu faham bahawa tidak semua rahsia ketenteraan negara boleh didedahkan kepada umum kerana ia membabitkan faktor keselamatan negara selain menjejaskan keyakinan rakyat terhadap keupayaan ATM.

Kerosakan pada KD Tunku Abdul Rahman didedahkan oleh Abdul Aziz baru-baru ini apabila memberitahu sistem saluran air bertekanan tinggi menyebabkan aset strategik itu tidak boleh menyelam kerana dikhuatiri membahayakan.

Kerosakan tersebut adalah kerosakan mekanikal kedua selepas kapal yang sama pernah mengalami masalah di bahagian sistem penyejuk air laut tetapi telah dibaiki pada 17 Disember lalu.

Negara membeli dua buah kapal selam Scorpene buatan Perancis dengan kerjasama Sepanyol yang dinamakan sebagai KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak.

Scorpene yang diperoleh negara merupakan kapal selam tempur berenjin diesel antara paling canggih di dunia pada masa kini.

Selain dilengkapi sehingga 18 torpedo, KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak juga boleh melancarkan peluru berpandu anti-kapal permukaan Exocet SM-39.

Pada masa masa kapal selam itu turut membawa 30 pemusnah periuk api serta mampu menyelam sehingga kedalaman 300 meter.

--Utusan Malaysia

Ternyata ilmu yang ditimba di Perancis telah diterapkan secara mendalam oleh anak-anak kapal selam kita sehingga berjaya mengesan kerosakan kecil tersebut sebelum menjadi lebih kritikal

MMEA To Station Three AW319 Helicpoters In Sabah Next Year

MMEA 's AW319 Helicpoter (foto : flickr.com)

The Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA) plans to station three AW319 helicopters here next year to strengthen its enforcement capability, Sabah and Labuan maritime enforcement chief First Admiral Mohd Taha Ibrahim said.

He said the Italian-made helicopters were expected to arrived in October and would undergo tests before being flown to Sabah.

Apart from enforcement, the helicopters would also be used in search and rescue operations, he added.

"Sabah has a vast maritime area and we hope that with the helicopters, we can further enhance our capability in helping the government to deal with the entry of illegal immigrants into Sabah.

"According to plan, the three helicopter will be stationed in Kota Kinabalu. The air surveillance will also cover Sarawak until such time that the Sarawak MMEA has its own air squadron," he told reporters after attending the agency's Chinese New Year celebration here.

He said the MMEA how has its own squadron with three helicopters in Subang.

Meanwhile, he said, the Sabah MMEA carried out 502 checks from January this year to yesterday, which saw the arrest of 62 people
--Bernama

Wednesday, February 17, 2010

Mencari pengganti Inderapura

Kapal KD Sri Inderapura sebelum mengalami kebakaran (foto: Utusan Malaysia)

PEMODENAN aset-aset ketenteraan merupakan langkah ke arah mentransformasikan sesebuah pasukan angkatan tentera menjadi pasukan yang seimbang, berwibawa, bersepadu dan bersedia menghadapi cabaran dalam menghadapi sebarang konflik.

Tidak ketinggalan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), yang kini semakin giat melaksanakan pemodenan ketenteraan dengan penuh profesionalisme dalam usaha memperkukuhkan lagi struktur angkatannya.

Keunggulan ATM jelas terserlah apabila angkatan itu kini memiliki aset yang kukuh dengan bilangan kapal perang dan pesawat pejuang terbaru.

Perolehan kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dalam inventori terkini angkatan itu misalnya menjadikan ATM semakin gah di mata dunia.

Pembelian beberapa aset untuk cabang-cabang perkhidmatan ATM juga amat tepat selaras dengan hasrat angkatan itu untuk menjadi satu organisasi yang cekap dan siapsiaga.

Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) misalnya sedang berusaha untuk membuat perolehan baru untuk keperluan operasi kerana faktor keusangan kapal-kapal perang yang telah dimamah usia melebihi 25 tahun dan penyerahan sebahagian kapal-kapal ronda sedia ada kepada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).

Aset terkini

Justeru, TLDM kini giat berusaha menambah aset terkini seperti perolehan kapal selam, kapal frigat pelbagai guna, kapal kecil 'Littoral Combatant Ship (LCS)', kapal frigat latihan, kapal penangkis periuk api dan helikopter anti kapal selam demi mempertingkatkan tahap kesiagaan setanding negara jiran.

Sehubungan itu, TLDM sejak lima tahun lalu telah pun merencanakan program memperoleh kapal logistik pelbagai guna terutama bagi melengkapi kegunaan Pasukan Angkatan Bersama (PAB) kerana kapal-kapal sedia ada tidak mampu menampung keperluan tersebut.

Malah, kegunaan mendesak bagi Operasi Fajar mengawasi keselamatan kapal-kapal dagang di Teluk Aden di Somalia menyaksikan TLDM melalui Majlis Keselamatan Negara (MKN) terpaksa mengubah suai kapal kontena Bunga Mas 5 milik MISC Bhd. sebagai kapal bantuan pelbagai guna.

Sehubungan itu, Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2009 yang berlangsung di Pusat Pameran Antarabangsa (MIEC) Langkawi pada 1 hingga 5 Disember lalu dilihat sebagai platform terbaik untuk TLDM mencari aset barunya dengan menjadikan kapal-kapal perang asing yang hadir sebagai panduan.

Kebanyakan kapal asing yang datang berlabuh di Awana Porto Malai di Pulau Langkawi itu merupakan kapal sokongan pelbagai guna (MSS) yang mempunyai pelbagai fungsi dan TLDM dilihat perlu memilikinya sebagai aset ketenteraan negara yang baru.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, kerajaan sememangnya sedang mempertimbangkan untuk memiliki tiga kapal MSS menjelang 2015 bagi memperkukuhkan kawalan keselamatan di perairan negara.

Langkah itu, katanya, diperkukuhkan lagi dengan kejadian kapal pengangkut milik TLDM, iaitu KD Sri Inderapura yang terbakar ketika berlabuh di Pangkalan TLDM Lumut pada 8 Oktober tahun lalu.

"Jadi ketika ini negara hanya memiliki sebuah kapal pengangkut iaitu KD Sri Indera Sakti dan dengan itu ATM berpendapat negara harus memiliki kapal lain yang mempunyai pelbagai fungsi selain kapal pengangkut," katanya.

Antara kapal perang asing yang hadir memeriahkan segmen maritim sempena LIMA 2009 lalu ialah dua kapal dari Pakistan iaitu PNS Khaibar dan PNS Moawin, ROKS Chungmugong Yi Sun Shin dan ROKS Dokdo dari Korea dan BRP Quezon dan BRP Dagupan City dari Filipina.

Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) pula menghantar kapal pemusnah USS Mustin, Singapura pula dengan Formidable, Australia dengan HMAS Glenelg, Thailand (HTMS Songkhla) dan INS Kesari dari India.

Kesemua kapal asing itu mempunyai kelebihan dan kecanggihannya yang tersendiri.

Persoalannya, adakah Malaysia terutamanya melalui TLDM sudah menemui kapal yang sesuai untuk dijadikan aset terbaru pasukan itu bukan sahaja untuk mencari pengganti KD Sri Inderapura tetapi dalam usaha TLDM memiliki sebuah kapal MSS yang canggih dan mencapai tahap dominan bagi mengawasi perairan negara jika berlaku ancaman hebat.

KD Sri Inderapura kini telah musnah dan tidak boleh digunakan lagi akibat kerosakan total dalam kejadian kebakaran itu dan ia seperti sukar diperoleh di pasaran selain faktor alat ganti terlalu mahal.

Adakah TLDM akan membeli kapal baru itu dari Korea Selatan, Jerman atau Perancis bagi menggantikan KD Seri Inderapura. Kerajaan Korea Selatan juga dikatakan bersedia memberi sebuah kapal pendarat sebelum kapal baru disiapkan.

Ahmad Zahid berkata, kerajaan akan membuka tender termasuk di peringkat antarabangsa untuk membuat penilaian mengenai harga, reka bentuk dan spesifikasi kapal sebelum membuat pembelian.

"Buat masa ini kita juga telah menghantar pegawai ke beberapa negara untuk meninjau dan membuat penilaian mengenai kapal tersebut," katanya.

Menurutnya, jika tiada sebarang masalah, kemungkinan kerajaan akan memulakan pembelian kapal menggantikan Inderapura pada pertengahan tahun ini.

Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) sememangnya sudah ada perancangan ATM untuk memiliki kapal MSS bagi menyediakan keperluan ketiga-tiga perkhidmatannya dalam sesuatu misi.

Selepas tragedi kebakaran yang menimpa KD Sri Inderapura, hanya dua kapal logistik iaitu KD Sri Indera Sakti dan KD Mahawangsa yang tinggal dan situasi ini sangat meruncing untuk mengatur gerak keperluan-keperluan semasa yang sangat mendesak.

Sebagai peningkatan terhadap aset sedia ada di samping memperkasakan keupayaan mobiliti Angkatan Bersama ATM, kapal MSS sepatutnya berupaya untuk mengangkut pesawat helikopter, kenderaan-kenderaan seperti kereta kebal, kereta perisai dan anggota tentera dalam jumlah yang besar ke lokasi operasi yang dirancang.

Kapal logistik terbesar yang pernah dimiliki TLDM setakat ini ialah KD Sri Inderapura.

Kini, sudah tiba masanya negara memiliki sekurang-kurangnya sebuah kapal sokongan pelbagai guna atau MSS ke arah mengoptimumkan keupayaan pertahanan negara.

Walaupun bebas dan selamat daripada ancaman musuh, negara masih memerlukan peralatan dan kelengkapan yang gah. Jika tidak, negara akan ketinggalan dalam aspek kecanggihan teknologi perkapalan terkini.

Sekiranya perkara demikian tidak diambil kira, tidakkah negara luar akan melihat Malaysia masih menggunakan kapal lama dalam usaha menjaga perairan negara sekali gus beranggapan negara tidak serius dan mengambil ringan aspek keselamatan perairan negara.

-- Utusan Malaysia

Tuesday, January 26, 2010

Pendekar PT-91M: Igauan kepada musuh negara

Kereta kebal utama (MBT) PT-91M (foto : Utusan)

PEMBELIAN 48 buah kereta kebal utuma (MBT) PT-91M berserta sembilan kenderaan sokongan lain dari Poland pada 2003 telah mengubah landskap pertahanan negara khususnya bagi tentera darat.

Perolehan aset tersebut turut memberi penggandaan kuasa dan meningkatkan kuasa tembak yang belum pernah dirasai oleh Kor Armor Diraja sebelum ini.

Kereta kebal itu seterusnya dinamakan Pendekar, sesuai dengan peranannya sebagai mata dan hujung tombak ketumbukan tentera darat sama ada ketika melakukan operasi ofensif mahu pun semasa bertahan.

Penggandaan kuasa itu lahir kerana Pendekar mempunyai kemampuan mobiliti, kuasa tembak dan perlindungan armor yang sesuai dengan persekitaran muka bumi negara.

Paling menggerunkan, kuasa tembak daripada meriam Smoothbore 2A46MS berkaliber 125 milimeter buatan Slovakia dengan peningkatan ketepatan tembakan sehingga 23 peratus berbanding meriam asal. Ia mampu memusnahkan semua jenis kereta kebal yang ada di dunia pada hari ini sehingga jarak lima kilometer.

Kemampuan itu sudah pasti menjadi igauan ngeri kepada pihak yang berniat untuk mengganggu-gugat kedaulatan negara. Apatah lagi, sistem kawalan tembakan PT-91M menggunakan teknologi Savan 15 FCS ciptaan Perancis yang turut dipakai oleh kereta kebal moden mereka, AMX-56 Leclerc.

Gabungan teknologi Slovakia dan Perancis itu membolehkan meriam utama Pendekar memuntahkan sehingga 10 tembakan seminit bagi semua jenis peluru sama ada APFSDS, HEAT dan HE tanpa sebarang masalah - tidak kira ketika sedang bergerak laju atau dalam keadaan pegun.

Kegagahan PT-91M bukan hanya terletak pada meriam utamanya tetapi turut disokong dengan sistem navigasi SIGMA 30 dan blok armor reaktif ERAWA-2 pada bahagian hadapan, bumbung dan sisi hadapan. Ia bertujuan mengurangkan impak hentaman daripada sistem peluru berpandu anti-armor dan juga perobek armor.

Bagi tujuan meningkatkan daya pengesanan terhadap ancaman peluru musuh pula, Pendekar dilengkapkan dengan sistem penderia pancaran laser dan ia diintegrasikan pula dengan sistem grened asap.

Sebelum perolehan PT-91M dibuat, tentera darat bergantung sepenuhnya pada kereta kebal ringan Scorpion yang dipasang dengan meriam Cockerill 90 milimeter dalam melatih dan merangka doktrin peperangan kereta kebal yang sesuai.

Walaupun digelar sebuah kereta kebal ringan, prestasi mobiliti, kuasa tembak dan perlindungan Scorpion jauh ketinggalan berbanding Pendekar PT-91M.

Kini semua Pendekar PT-91M sudah diterima oleh Rejimen 11, Kor Armor Diraja yang berpangkalan di Kem Syed Sirajuddin, Gemas, Negeri Sembilan.


Sejarah pengoperasian kereta kebal

British dianggap sebagai negara pertama yang mencipta dan menggunakan kereta kebal iaitu pada Perang Dunia Pertama. Tetapi pada era tersebut, kereta kebal tidak mempunyai turet. Konsep turet buat pertama kali diperkenalkan oleh Perancis melalui kereta kebal jenis FT-17 pada tahun 1917.

Penggunaan kereta kebal pada masa itu hanya terhad bagi tujuan merempuh halangan seperti kawad berduri dan sistem perparitan bagi membuka jalan kepada pasukan infantri untuk menyerang dan menguasai pertahanan musuh.

Bagaimanapun, doktrin dan taktik penggunaan kereta kebal di medan tempur moden mula diperkenalkan oleh Jerman melalui taktik blitzkrieg (serangan kilat). Taktik ini menyaksikan Jerman mengoperasikan ketumbukan kereta kebal secara bersepadu dengan unit artileri dan infantri bagi membolosi sistem pertahanan musuh.

Taktik serangan itu ternyata berjaya menghalang bekalan logistik, memutus sistem komunikasi menyebabkan sistem arahan dan kawalan berada dalam keadaan kucar kacir.

Pada era pasca Perang Dunia Kedua dan perang dingin pula menyaksikan teknologi pembuatan kereta kebal, sistem persenjataan terus berkembang.

Ketika itu ia lebih tertumpu terhadap usaha mempertingkatkan sistem sedia ada termasuklah daripada segi penjanaan kuasa, jenis dan kaliber meriam utama serta pelbagai jenis penderia elektro-optik bagi membolehkan ia beroperasi siang dan malam.

Sementara itu, dalam konteks Malaysia, penggunaan kereta kebal di negara ini bermula pada 1957 ketika Jepun melancarkan kemaraan untuk menakluk Malaya. Ketika itu ramai pemikir ketenteraan berpendapat kereta kebal tidak sesuai diatur gerak di negara ini memandangkan keadaan tanah yang lembut.

Walaupun kurang mendapat liputan, pengoperasi kereta kebal di negara ini mempunyai signifikan tersendiri kerana setiap kemaraan tentera Jepun, didahului oleh unit kereta kebal mereka terlebih dahulu bagi mengasak pertahanan British.


PT-91M evolusi T-72

Sebenarnya pada peringkat awal perolehan Pendekar, ramai pemerhati ketenteraan termasuk bekas anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang mempertikaikan keputusan kerajaan. Mereka menyifatkan PT-91M yang merupakan kesinambungan kereta kebal T-72 yang mudah 'diratah' oleh kereta kebal moden lain.

Pandangan-pandangan serong itu dibuat dengan mengambil contoh Perang Teluk 1991, Operasi Desert Storm serta Perang Chechen-Rusia yang menyaksikan ratusan kereta kebal T-72 menjadi mangsa tembakan daripada MBT seperti M1A1 Abrams dan Challenger 2 selain peluru anti kereta kebal dan RPG-7.

Namun, menggunakan persekitaran perang di Iraq dan Chechen bagi membandingkan kemampuan PT-91M dan T-72, ia adalah sesuatu yang tidak adil memandangkan persekitaran dan bentuk muka bumi negara berbeza dengan negara tersebut.

Di Iraq, Tentera Bersekutu yang diketuai Amerika Syarikat (AS) mudah meratah unit armor Saddam Hussien kerana mereka telah menguasai sepenuhnya ruang udara Iraq dan ditambah lagi dengan versi T-72 yang dikeluarkan secara berlesen dengan nama Asad Babil tidak secanggih T-72 asal.

Manakala di Chechen pula, kemusnahan yang menimpa unit armor Rusia adalah disebabkan kesilapan taktik ekoran sikap terlalu yakin sehingga komander Rusia mengarahkan serbuan dibuat di kawasan perbandaran tanpa perlindungan daripada unit udara.

Akibatnya berpuluh-puluh kereta kebal dan perisai Rusia musnah dalam masa sehari selepas diserang hendap oleh pejuang Chechen dengan menggunakan senjata utama RPG-7.

Bagaimanapun bagi tentera darat, perolehan kereta kebal dibuat setelah kajian teliti dilakukan daripada pelbagai aspek. Salah satu aspek kritikal yang diberi perhatian ialah bentuk muka bumi negara yang diliputi oleh pokok, baik yang diusahakan sebagai ladang komersial mahupun hutan semula jadi.

Bagi kawasan yang mempunyai banyak hutan, pokok dan belukar seperti di negara ini, penggunaan kereta kebal juga tertakluk pada persekitaran muka buminya. Aplikasi penggunaan kereta kebal secara besar-besaran seperti yang dilakukan AS semasa menakluk Iraq tidak dapat dilakukan dengan sewenang-wenangnya di negara ini.

Malah Pendekar yang diperoleh tentera darat berbeza dengan versi asal PT-91A milik Poland kerana ia telah melalui transformasi intensif sehingga menjadikan ia setanding dengan kereta kebal 2A4 Leopard yang dimiliki oleh Singapura.


Doktrin dan taktik paling optimum bagi tentera darat

Perang Iraq, Chechen dan Lebanon merupakan pengajaran terpenting bagi tentera darat dalam menggubal doktrin yang berbentuk cairan atau fleksibel agar ia memberi kelebihan secara optimum kepada PT-91M sekiranya tercetus perang dengan negara luar.

Bagi tujuan itu, fokus tentera darat kini tertumpu pada usaha menggemblengkan pelbagai aset dan platform yang telah diperoleh agar ia dapat disepadukan menjadi satu angkatan yang berkemampuan dalam usahanya mempertahankan kedaulatan negara.

Hasrat itu lebih mudah apabila tentera darat kini telah mempunyai Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) yang mengoperasikan pesawat Agusta LUH-109 bagi tujuan peninjauan dan penyerang ringan.

Ia penting bagi memberi pendedahan awal kepada PUTD mengenai operasi bersama unit armor sebagai satu ketumbukan, sementara menanti perolehan helikopter penyerang yang sejati.

Kesepaduan antara unit armor dan pasukan sokongan udara penting bagi memberi perlindungan kepada pasukan kereta kebal daripada ancaman MBT, pasukan artileri dan anti armor musuh.

Pada masa yang sama juga, Kor Armor Diraja akan sentiasa seiringan dengan pasukan mekanise dan infantri dalam setiap operasi yang dilancarkan bagi memberi elemen sokongan kepada pasukan MBT.

-- Utusan Malaysia

Monday, January 25, 2010

Philippine Army acquires Upgraded Armored Personnel Carriers

Upgraded APC M113 (photo : Militatytoday.com)
As part of the AFP Modernization Program, the Philippine Army acquires six Upgraded Armored Personnel Carriers (APCs) which were formally turned over and subsequently commissioned to it in a ceremony at the General Headquarters, Camp Aguinaldo, Quezon City today.

The Undersecretary for Finance and Armed Forces Modernization Affairs, USEC Antonio L Romero II graced the Turn-Over and Commissioning Ceremony of the Upgraded APC M113 as Guest of Honor and Speaker, with the Ambassador of the Republic of Turkey to the Philippines, His Excellency Adnan Basaga as special guest. Also present was Army Chief Lt Gen Delfin N Bangit.

The Upgraded APC M113 Acquisition Project was programmed to increase equipment fill-up and operational readiness of Light Armor Division of the Philippine Army. It aims to improve the operational readiness through an increased equipment fill-up of the Light Armor Units, and to extend its life cycle for another 15 years and improve its capabilities and performance in terms of mobility, firepower, communication, survivability and maintainability. The APC M113 is envisioned to be an armored fighting vehicle, multi-purpose, armor-protected vehicle for ground operations and troop insertion.

The upgrading of the APC M113 armored vehicle was in line with RA 7898 otherwise known as the AFP Modernization Act enacted on February 23, 1996. The acquisition of the Upgraded APC M113 underwent a process of public bidding and the contract was subsequently awarded to the FNSS Savunma Sistemleri, a Turkish company.

According to Lt Gen Bangit, this latest acquisition is a big boost to the armor asset of the Philippine Army. This would be deployed in priority areas of the country.

Wednesday, January 13, 2010

MB 339 CM- Pesawat Latihan Terkini TUDM

Pesawat latihan MB-399C yang sedang digunakan untuk melatih juruterbang pesawat tempur TUDM

Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) telah memperolehi lapan buah pesawat latihan lanjutan jenis MB-339 dari firma Alenia Aermacchi dengan nilai USD140 juta yang juga termasuk kos keperluan alat ganti, peralatan krew landasan serta pelbagai perkhidmatan lain untuk tempoh dua tahun.

Kontrak ini juga termasuk melatih para sejumlah juruterbang TUDM agar dapat memahirkan diri dengan pesawat tersebut pada awal tahun ini. Pesawat satu temnpat duduk dan dua enjin ini adalah merupakan pesawat latihan terkini yang akan membolehkan seorang juruterbang asas untuk mempersiapkan dirinya mengendalikan pesawat yang lebih berkemampuan tinggi, setelah dapat memahirkan diri dalam kemahiran penerbangan asas, yang lazimnya dibuat menggunakan pesawat berkipas seperti pesawat Pilatus PC-7. Bagi tujuan tersebut pesawat dilengkapkan dengan sistem avionik yang moden dengan paparan antara muka antara pengendali dan pesawat termasuk sistem data paparan hadapan atau HUD (Head Up-Display) serta tiga paparan pelbagai fungsi digital pada kokpit hadapan dan belakang. Sistem arahan dan kawalan juga mempunyai perisian yang boleh digunakan sebagai penyelaku operasi yang rumit. Selain itu lain-lain fungsi yang boleh diintegrasikan dalam sistem pesawat adalah peta diigital, kokpit yang serasi dengan gogel pandang malam, sistem radio komuniaksi yang baru selain dari sistem tanda pengenalan kawan atau lawan (IFF – Identification Fried or Foe). Setiap pesawat boleh juga dipasangkan dengan sistem pod latihan tempur udara atau ACMI (Autonomous Air Combat Manouevring Instrumentation) , sistem keselamatan seperti perekod data dan sistem isyarat kecemasan automatik (ELT – Emergency Locator Transmitter) mampu dipasangkan pada setiap pesawat. Pesawat MB-399CM bakal menggantikan pesawat latihan MB-399A yang telah digunapakai selama 20 tahun
--Tempur